بهترین ورزش برای جوانان و افراد مسن

چون معمولاً طرز صحیح درست‌نشستن، درست ایستادن یا درست‌راه‌رفتن را نه در مدارس و نه در خانواده یاد نگرفته‌ایم. طبیعتاً افرادی که با بازی‌های رایانه‌ای فرزندان خود را سرگرم می‌کنند باید خطر را احساس کنند که بچه‌ها ساعت‌های طولانی به طرز غلطی می‌نشینند، تنقلات پرکالری و از نظر غذایی فقیر را مصرف می‌کنند که این عوامل موجب می‌شود این فرزندان چاق شوند به پرخوری و بی‌تحرکی عادت کنند و سپس به بیماری های مفصلی، اسکلتی و قلبی عروقی مبتلا شوند.
وی اضافه کرد: نمی‌توان برای تمام جامعه به طور عمومی گفت که بهترین ورزش چیست چرا که بستگی به شرایط آب و هوایی، امکانات محیطی، ویژگی‌های بدن فرد و تارهای عضلانی افراد دارد. باید دید فرد به چه ورزشی تمایل دارد؛ هوازی یا غیرهوازی. همچنین تارهای عضلانی فرد استقامتی است یا قدرتی.
این متخصص فیزیولوژی ورزش تصریح کرد: کم‌خرج‌ترین و سالم‌ترین و کم‌خطرترین فعالیت بدنی با توجه به مقاطع سنی برای بچه‌ها بازی است آن هم بازی‌های سنتی. برای جوانان تا میانسالی ورزش‌های هوازی ملایم مانند راهپیمایی‌های تند، دویدن‌های نرم، شنا که البته در کشور ما ورزش گرانی است و دوچرخه‌سواری توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: البته تمام این ورزش‌ها باید حداقل 20 دقیقه طول بکشد و نیازی هم ندارد که این میزان ساعت پشت سر هم باشد. همچنین باید فرد، اصول علمی سردکردن و گرم‌کردن را هم یاد گرفته باشد.
حاج‌رسولی یادآور شد: در دوران سالخوردگی هم فرد باید تحت نظر پزشک و با احراز سلامت قلبی و تنفسی ورزش کند که بهترین ورزش‌های این سن نیز بازی‌های فکری، راهپیمایی و کارهایی مانند باغبانی در باغچه که هم بدن کار می‌کند و هم فکر فعال می‌شود است.

 
منبع: سایت سیمرغ
/ 0 نظر / 24 بازدید