صدای جوان

صدای جوان، صدای نسل جوان، شغل، کار، درامد، ازدواج، مسکن، تفریح، اوقات فراغت

گروه جوان و ورزش     گروه جوان و معرفت     گروه جوان و محيط زيست     گروه جوان و ازدواج     گروه جوان و کارآفريني     گروه جوان و فرهنگ     :فهرست موضوعی

اگر همه آرزوها برآورده می شد، هیچ آرزوئی برآورده نمی شد || به زبانت اجازه نده که قبل از اندیشه ات به کار افتد || خلاقیت یعنی بهترین استفاده از داشته ها و شرایط کنونی || اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید، هم‌اکنون انجامش دهید، وگرنه پشیمان خواهید شد
رادیو؛ رسانه دیروز، امروز و فردا
نگارنده : جوان ایرانی - ساعت ۱:٥٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٢/۸
 

سالگرد هفتاد و چهار سالگی راه اندازی رادیو در ایران بیانگر قدمت و قداست رادیوست، رسانه‌ی دیروز، امروز و فردا.

رسانه ی که به علت شنیداری بودن، انس و رفاقتی دیرینه با مخاطبان خود دارد و این ارتباط صمیمی و عاطفی با رادیو، گاه به اندازه ای می رسد که عده ای از مخاطبان، از این رسانه به عنوان آرامش قبل از خواب خود استفاده می کنند. امروزه نیز با وجود حضور رقبای قدرتمندی مثل اینترنت و ماهواره و... توانسته است با توجه به ویژگی‌ها و کارکردهایی که دارد همچنان نقش سازنده و تاثیرگذار داشته باشد.

هفتاد و چهار سالگی راه اندازی رادیو در ایران و برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و پنجمین اجلاس جهانی فرصتی است تا یادی از رسانه‌ی دیروز، امروز و فردا شود.


پیام رسانی و آموزش، دو وظیفه اصلی هر رسانه است. رسانه برتر، رسانه ای است که در این دو مقوله بتواند با کیفیت بهتر و در کمیت های بیشتری خدمت رسانی کند. رادیو در انتقال پیام مورد نظر می تواند در مدت کوتاه اخبار مختلفی را در سطوح ملی و بین المللی به مخاطبان انتقال دهد و به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نمایش، مشاوره و طنز آموزش های لازم را به مخاطب خود ارائه کند.

ویژگی های منحصر به فرد رادیو و رقابت این رسانه با دیگر وسایل ارتباط جمعی، آن را به سمت تخصصی شدن کشانده است. شبکه های تخصصی به مخاطبان این امکان را می دهد که بر اساس نیاز و علاقه خود، از برنامه های رادیو بیشترین استفاده را ببرند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند. از سوی دیگر، در شبکه تخصصی، موضوع های مرتبط با آن به گونه ای عمیق و جدی دنبال می شود.

با توجه به گسترش و فراگیری رادیو و قدرت نفوذش در اذهان، به جرات می توان ادعا کرد که این رسانه بهتر قادر است در خلق و روح و فکر و اندیشه افراد نفوذ کند و آنان را برای یافتن راه درست و صحیح هدایت و کنترل کند چرا که رادیو با قدرت خاص همه گیری که دارد و در همه جا یافت می شود،‌ در شخصی کردن و اجتماعی کردن افراد یک جامعه بهتر و گسترده تر می تواند نقش ایفا کند.

امروزه بیشتر دانشمندان متفق القول ند که رادیو بخوبی می تواند در یکسان کردن و یکپارچه درآوردن افکار و آگاه کردن مردم به مراتب سریع تر از سایر پدیده ها، عمل کند، زیرا دریک لحظه می تواند هرگونه اطلاعی را بدورترین نقطه برساند. به همین جهت آنان معتقدند که وظیفه ای که بعهده رادیوست بمراتب سنگین تر و بیشتر از سایر پدیده هاست.

بنظرم مهم ترین محدودیت رادیو در مقایسه با دیگر رسانه ها، اتکا بر حس شنوایی و نبود ارتباط تصویری است که حتی می توان از این محدودیت به عنوان یکی از برتری های رادیو در مقایسه با دیگر رسانه ها استفاده برد چرا که قوه تخیل را قوت می بخشد.

از دیگر ویژگی های مهم رادیو، انعطاف پذیری آن است، به عبارتی دیگر برای درک مفاهیم صوتی و استفاده از ابزاری مثل رادیو، نه تنها زمان خاصی از مخاطب گرفته نمی شود، بلکه هنگام پرداختن به کارهای دیگر، می توان از آن استفاده کرد.

به‌کارگیری مشارکت مخاطبان، سهولت دریافت برنامه‌های رادیویی یا توانایی برقراری ارتباطی صمیمانه و... از دیگر ویژگی های این رسانه با صلابت و قدیمی است. 

منبع: رادیو تهران